baszk

1994. van, és nem egész 9 hónapja járok az első pasimmal, az első nagy szerelmemmel, és érettségizünk és felvételizünk, és eldöntjük, hogy nyáron elmegyünk egy hónapra InterRail jeggyel vonatozni Angliába. Persze az nem megy csak úgy, és út közben mesélni is kell, mert bár kettőnk közül én vagyok a veteránabb szerepjátékos, ő is végtelenül szomjazza a meséket. A húga (ez egy bonyolult kapcsolat; a pasimmal osztálytársak voltunk, a húga egy évvel kisebb, de volt idő, amikor vele voltam jóban, mert ő lány volt, a bátyjával pedig nem beszéltünk, mert osztálytársak és kamaszok, az nem jó felállás) már végtelenül hosszú ideje spanyolmán, később spanyol szakra előbb felveszik, mint angolra (pedig abból volt kéttannyelvű) és bennszülött katalánnak is nézik, és baszkul tanul. (Osztálytársakkal az érettségik és a felvételik között elmegyünk strandolni a Velencei-tóra, és az utolsó vonattal érünk haza, mert még betérünk a Pizza 6-ba, ahol köcsögszám öntjük a kecsapot a pizzára, de akkor és ott ez végtelenül jó. És mindketten leégünk és a napozás utáni krémet három és fél órán át dögönyözzük egymás hátába.)

A mesében van az Ősi Nép, akinek lehetetlen megtanulni a nyelvét, és ők a baszkok. Kiváló baszk focistákról van elnevezve mind, bár Zubizarreta nem szerepel, mert ő még látványosan aktív, van helyette Bakero, aki (így utólag kiguglizva még szintén aktív volt, de a pasim fejében) már nem. Kivétel ez alól a királyi család, mert őket nekem, mesélőnek kell szállítanom, és én nem vagyok otthon a spanyol klubfutballban, úgyhogy helyre kis tvelf, ööö, izé, tünde neveik vannak. Valamint a nyers góllövő heroizmus helyett is inkább a megtört "hát bazdmeg én próbálkoztam, de nehéz úgy hősiesen elköteleznem magam, hogy egyikőtöknek sincs igaza" jellemzi őket, ettől persze nyilván tökéletesen alkalmatlanok királyi családnak, de legalább több évadnyi romantikus kalandot le lehet mesélni a részvételükkel, melynek során gyakran megőrülnek, több ezer év után visszatérnek halottaikból, és néha ledobják az atombomba mágikus megfelelőjét a szomszédos országokra (aztán megint megőrülnek).